30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La situació de la premsa en paper a l’Estat espanyol

La premsa retalla el seu consum de paper un 17%

Els periòdics són cada vegada més petits. Sembla imperceptible però durant la crisi moltes capçaleres han retallat gramatge i cada vegada surten amb menys pàgines al carrer. És un dels efectes de la caiguda d’un sector que busca ajustar costos en tots els llocs imaginables. A la primera part de l’any els diaris adscrits a l’AEDE han retallat en un 17,4% el consum de paper. Grans capçaleres com El Mundo i ABC han retallat el seu consum per sobre el 20% i El País un 17%. Tanmateix, hi ha altres casos més emblemàtics: Las Provincias ha utilitzat un 29% menys de paper i  Diario de Almeria un 28% menys.

Tot plegat són retallades evidents. Els periódics –no només els diaris- es fan literalment més petits reduint el gramatge i el seu faldó i surten amb moltes menys pàgines que en moments de bonança. Lògicament també surten menys exemplars al carrer, perquè els tiratges s’ajusten als actuals nivells de consum de premsa.

Els mitjans han acomiadat 10.193 professionals a Espanya des del començament de la crisi

El curs 2012-2013 s’ha tancat a l’Estat espanyol amb 10.193 acomiadaments en empreses periodístiques. La xifra és de l’Observatori de l’Ocupació de la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (FAPE) que comptabilitza les sortides en mitjans des de novembre de 2008. La dada és dura i reflecteix que més de la meitat d’aquestes sortides s’han produït en 2012, potser l’any més dur per a l’ocupació en la professió. Les dades reflecteixen que la majoria dels acomiadaments recents s’estan produint en mitjans locals i regionals, després de les grans onades d’acomiadaments en mitjans estatals durant 2011 i 2012. 

Competència dóna llum verda a la concentració de distribució de premsa estatal 

La Comissió Nacional de la Competència espanyola (CNC) ha autoritzat amb compromisos una operació de concentració en el sector de la distribució de publicacions periòdiques, per la qual l’empresa Boyacá passarà a controlar les principals xarxes de repartiment, especialment de premsa diària, segons ha informat l’organisme regulador en un comunicat. L’operació, aprovada pel Consell de la CNC en la reunió del passat 19 d’agost, consisteix en la compra per Boyacá de les participacions en empreses del sector de la distribució de publicacions periòdiques de les que disposaven els grups de comunicació Unidad Editorial i Prisa.

de Prprensa i FAPE / El Butlletí de l’ACPG (foto Rotimpres)

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Etiquetes: , , in Bloc
Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...