27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

L’avantatge de ser premsa local

Ben aviat es compliran quatre anys des que la prestigiosa revista Wired va presentar una portada lapidària: el web és mort. Va generar un gran debat entre experts en línia, els qui van concloure que no és així, ja que el web és la base de tota estratègia digital. Llavors, què passa amb el format paper, encara uns segles més antic?

Moltíssim s’ha escrit sobre aquest tema, des de Bill Gates vaticinant en els 90 que “en deu anys ningú llegirà diaris” fins al prestigiós The Economist amb l’article “Qui assassinarà al paper” (2006). No obstant això, els fatalistes no va semblar que tinguessin ni massa present ni futur.La informació que difon la Federació de Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals de Catalunya ens afirma que a cosa nostra hi ha més de 500 publicacions, d’informació general (de pagament o gratuïtes) i digitals. La immensa majoria són de cobertura comarcal i local, quasi totes de difusió setmanal com a mínim

La influència d’aquest tipus de mitjans és encara més latent en els estudis publicats tant per l’associació AMIC com per Premsa Comarcal. Els seus llibres blancs o informes irrebatibles (realitzats per Universitats i professionals de gran prestigi) ens parlen de l’avantatge de ser local: un 39% dels entrevistats en aquests estudis diu llegir-los cada dia, a diferència del 22% que prefereix diaris de cobertura nacional o estatal.

A més, se li atribueixen tres qualitats en què els periòdics comarcals i locals estan per sobre qualsevol altre format de mitjà de comunicació: representar la localitat, informar de la zona i proximitat amb la comunitat. Bastant curiós aquest últim punt, normalment atribuït a ràdios i televisions locals i/o comunitàries i ara a les xarxes socials.

Més enllà de les enquestes i del contingut dels estudis -que Comunicació 21 difon a bastament-, hi ha dos factors addicionals que enforteixen el compromís dels habitants de la comarca amb la seva publicació local: el primer és la tradició, la majoria de la gent ha crescut al costat d’aquests mitjans i més d’algun té “gravades a foc “portades de fets històrics locals; i el segon és l’estil, sigui formal o no, la particular forma de lliurar les notícies també és un factor que permet encapritxar-se amb “el diari de la meva comuna”. Mireu si no com se segueix una campanya electoral des de la premsa nacional o des de la local. Fàcil de veure-hi les diferències.

I si realment mor el paper en el futur? Els experts en branding poden adduir que el pes de la marca i la integració amb la comunitat faciliten un possible canvi de format. La clau és convidar els lectors a fer junts cada pas, tal com es va fer amb les visites al lloc web del mitjà i s’està fent amb la creixent aparició d’aplicacions mòbils informatives i eines socials.

Sembla que amb això es compleix el presagi realitzat fa cent anys en un dels mitjans locals més antics del país (tinc escrit que era una publicació badalonina, potser El Eco de Badalona) quan en la seva primera editorial va concloure: “la forma en què avui ens lliurem al públic no és definitiva. Variarà tan aviat com n’hàgim trobat una millor”.- ESTANIS ALCOVER i MARTÍ

 

 

 

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...