30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Llibres de periodisme per regalar per Sant Jordi

Sant Jordi és una data adient per recomanar alguns llibres de periodisme. He fet una tria de cinc dels darrers treballs periodístics que em sembla oportú compartir: aporten i ensenyen. Estic segur que poden ser molt útils per a qualsevol professional dels mitjans de comunicació.

La premsa que es va vendre  (Edicions Carena, Barcelona), escrit pel periodista Luis Santos (Madrid, 1953). El llibre fa un minuciós repàs a les relacions entre el Govern de l’Estat i la premsa entre els anys 1978 i 1982. El relat posa en relleu que els diaris i els seus editors es van prestar “a un constant mercadeig” amb el Govern espanyol de torn. El relat d’aquesta “cara oculta” de la relació entre la premsa i el poder polític no es basa en testimonis de fonts anònimes o en relats més o menys interessats, Luis Santos desgrana de forma meticulosa desenes i desenes de documents de l’anomenat arxiu Aguirre,  en referència a Ignacio Aguirre, secretari d’Estat per a la Informació en el Govern presidit per Leopoldo Calvo Sotelo des de finals de febrer de 1981 fins el 2 de desembre de de 1982.

Betrayal: The Crisis in the Catholic Church, de l’equip de Spotlight: Guanyador del premi Pulitzer al servei públic de 2003, és el llibre que ha inspirat la pel·lícula guanyadora de l’Oscar a millor film de l’any. L’obra relata la investigació periodística que va deixar al descobert  que l’església catòlica de Massachusetts havia ocultat abusos sexuals perpetrats per diferents sacerdots de Boston. El treball aprofundeix més que el film en aspectes de la investigació periodística com l’obtenció de document i les pressions rebudes per diversos sectors de Boston. Una obra imprescindible per a qualsevol periodista.

El fin de los medios de comunicación de masas, de Jeff Jarvis: L’autor analitza quin futur espera al periodisme arran de l’impacte de les noves tecnologies. Jarvis sosté que ha finalitzat el model de mitjans de comunicació de masses i que el periodisme s’ha de concebre com un servei a la comunitat i no com una simple fàbrica de pàgines. El llibre no només descriu els problemes del món del periodisme, sinó que traça possibles solucions amb exemples i escenaris de futur.

Número zero, d’Umberto Eco: La darrera novel·la del desaparegut semiòleg italià relata la història de Colanna, un traductor que acaba treballant a Domani (‘Demà’), un mitjà digital que treballa amb suposicions, rumors, xantatges i mitges veritats. Una paròdia dels mitjans de comunicació i del món de la política que es llegeix a alta velocitat.

La información del silencio. Cómo se miente contando hechos verdaderos, d’Álex Grijelmo: Adaptació de la tesi doctoral de Grijelmo, l’obra és un estudi de les manipulacions informatives basades en els trucs del silenci, terme de l’autor per referir-se a la forma de “dir callant, d’explicar mitges veritats”. Grijelmo explica amb exemples els riscos de les insinuacions, les informacions omeses i dels dobles sentits. Excessivament teòric en els primers capítols, el llibre es converteix en una eina útil per als periodistes en la part final, especialment amb les conclusions condensades en els 18 punts finals.

Per Estanis Alcover i Martí / El Butlletí de l’AMIC

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...