29/09/2020 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu de Mitjans Digitals  ha començat a funcionar i servirà com a  centre de recursos de verificadors, acadèmics i investigadors en el seu treball per estudiar i combatre el fenomen de les notícies falses, així com a espai d’assessorament per ajudar en les polítiques públiques al respecte. Disposarà, doncs, de totes les eines per lluitar contra la desinformació

Els membres d’aquesta plataforma aporten perspectives i experiències diferents en aquest àmbit: el  Institut Universitari Europeu (EUI)  és un centre de referència en la investigació en ciències socials; la  Universitat d’Aarhus suma experiència i capacitat en recopilació de grans volums de dades i intel·ligència artificial basant-se xarxes socials; Athens Technology Center (ATC)  de crear i mantenir una plataforma segura que permeti la detecció i l’anàlisi de la desinformació; i  Pagella Política, que treballa sobretot en la verificació del discurs de figures públiques, s’encarregarà del mapeig d’aquestes activitats a tot Europa.

Aquesta iniciativa forma part del pla contra la desinformació de la Comissió Europea que ja va ser publicat en  desembre de 2018. Aquest esquema d’acció definia quatre àrees bàsiques de treball en què els països membres i les autoritats europees havien de reforçar la seva coordinació: la  millora de la detecció  de desinformació; les  respostes coordinades  a la mateixa; el  treball amb les plataformes digitals  i la indústria afectada; i la  tasca d’evangelització  per a crear una ciutadania crítica i capacitada per qüestionar i detectar la informació falsa.

L’Observatori Europeu de Mitjans Digitals serveix sobretot a l’últim propòsit, sota la perspectiva que els ciutadans puguin ajudar els verificadors a trobar desinformació i generin  hàbits de lectura crítica del que es troben especialment en xarxes socials o missatgeria. A més la plataforma comuna possibilitarà la verificació més eficient i ràpida de desinformació procedent d’altres països que pugui saltar als circuits de consum informatiu de qualsevol soci de la Unió Europea.

La lluita contra les notícies falses és una prioritat per a les autoritats comunitàries des 2015. En aquell any el Consell Europeu va decidir posar en marxa mecanismes i eines per detectar-la i combatre-la,  després de trobar nombrosos exemples de desinformació propagada des de Rússia. Entre les iniciatives que van arribar després hi ha el Sistema d’Alertes Ràpides o el codi de bones pràctiques de les plataformes digitals. (Font: Notimex -Infografia: Centro de Documentación Europea)

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...