27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Pel maig, l’AEDE obre la porta a l’entrada de la premsa digital i gratuïta

Fi de la espera que manté la reforma dels estatuts de l’Associació d’Editors de Diaris Espanyols (AEDE) en un punt mort des de fa mesos. La patronal de la premsa escrita encaminarà en les pròximes setmanes -el més probable és que cap a primers de maig- la qüestió del seu refundació, que  suposarà finalment la inclusió dels mitjans digitals i els diaris gratuïts.

La decisió, motiu d’un llarg debat que durant molt de temps ha mantingut enfrontades posicions fixes dins de la mateixa AEDE (Associació d’Editors de Diaris d’Espanya), admet dues interpretacions:  bé que es tracta d’una obertura de mà per part de l’organització davant d’una qüestió que fins fa relativament poc resultava implantejable, o bé -sense descartar aquesta primera- que  aquest canvi afavorirà l’abast de futurs consensos. Assumida la preponderància del digital enfront del paper, en l’horitzó més immediat s’erigeixen reptes com la postura davant la ‘taxa Google’ o l’ús indiscriminat de adblockers.

Des de finals de l’any passat la junta directiva de la patronal ha estat debatent-se entre “renovar-se o morir”, recorrent a la saviesa popular. Finalment ha prosperat la primera. La segona alternativa pot semblar una mica exagerada, però són les condicions  que va plantejar Javier Moll, president de Prensa Ibèrica, per acceptar el mandat de la patronal del diaris a Espanya.

El nom de Moll  va ser el que més possibilitats reunia per succeir José Luis Sáinz, conseller delegat de Prisa, des del principi. Però abans d’acceptar el repte va imposar una sèrie d’exigències, entre elles la innegociable d’obrir l’organització a la premsa digital i gratuïta.

Així doncs, després d’aconseguir que els estatuts prevegin la reunió de tot el sector sota una mateixa associació, se celebrarà una assemblea general per aprovar designació de Moll  durant els primers dies de maig , com a molt tard, segons donen per fet les fonts consultades.

Es baralla la possibilitat de canviar de nom l’associació i treure la paraula “Diaris”.

Tots aquests canvis no són en absolut menyspreables, ja que marquen el camí que tard o d’hora acabaria prenent un sector on els ingressos digitals representen ja al voltant del 30% de la facturació total en el cas dels grans editors. Però la refundació també afectarà a l’estructura interna, ja que s’ha posat sobre la taula la creació de quatre vicepresidències, una de les quals passaria a estar ocupada pel nom sortint -en aquest cas Sáinz-. I també s’ha proposat allargar la durada de la presidència fins als tres anys.

Però una cosa són les resolucions adoptades per AEDE i una altra les respostes del sector. En aquest sentit, les mateixes fonts admeten que de moment no s’ha rebut la sol·licitud d’entrada de cap diari digital ni gratuït. De la mateixa manera, en no haver-se modificat encara els estatuts, tampoc hi ha hagut temps per valorar un acostament de posicions amb l’Associació Espanyola d’Editorials de Publicacions Periòdics (AEPP).

Finalment, l’entrada de mitjans digitals i gratuïts ha portat a replantejar el nom de l’associació, que perdrà la paraula “Diari” d’aquest. En el seu lloc, la junta està valorant dues combinacions possibles que incloguin el terme “Mitjà”.

Per Dircomfidencial / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...