30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Perfil del professional de la comunicació a Espanya: dona periodista, d’entre 30 i 45 anys i amb més de 10 anys d’experiència

Aquest dijous, 12 de juliol, es va presentar a la sala d’actes de Foment del Treball, a Barcelona, l’Anuari de la Comunicació 2018, editat per la Associació de Directius de Comunicació (Dircom), el qual reflecteix que “el 56% dels professionals de la comunicació a Espanya són dones, gairebé la meitat de la mostra té entre 30 i 45 anys i reporten directament al CEO en sis de cada deu casos.  A part, el qüestionari per a l’estudi sobre l’Estat de la Comunicació a Espanya està basat en 387 enquestes vàlides realitzades entre octubre i novembre de 2017.

L’Anuari destaca que el professional de la comunicació compta amb més de deu anys d’experiència (68%) i treballa majoritàriament per a una empresa privada. Si es baixa al detall, més de tres quartes parts dels professionals treballa en departaments de comunicació, el 18,3% treballa en agències, assessories o consultores de comunicació o relacions públiques i el 4,5% són consultors freelance o independents.

Pel que fa a la formació, la majoria, el 55,8%, compta amb formació de postgrau, preferentment en Comunicació, en el 47,5% dels casos; i el 33,9% estan titulats, majoritàriament en Periodisme (55,6%) i en Publicitat i Relacions Públiques (17,6%). Així mateix, pel que fa a salaris, l’estudi destaca que el 66,8% dels professionals de la comunicació percep un salari inferior a 60.000 euros anuals. D’aquests, el 23,2% percep menys de 30.000 euros l’any.

Malgrat les dificultats, el 83,2% dels professionals coincideixen que la comunicació és cada vegada més important en la seva companyia. En els propers tres anys, els temes estratègics de major rellevància per als professionals seran “utilitzar el big data (50,4%), alinear l’estratègia de negoci (46,8%), la generació de continguts de qualitat (40,1 %) i impulsar la cultura corporativa (36,2%).

Sobre la creixent importància del big data, l’anuari assenyala que “el tractament de les dades és clau per prendre millors decisions, i també suposa un repte saber utilitzar la ingent quantitat de dades per augmentar el benefici” de les empreses. El big data és clau per al Dircom i ho serà més en els pròxims anys, perquè segons l’anuari ajuda a demostrar per primera vegada amb dades tangibles la contribució dels Dicom al negoci, generant rigor i, per tant, credibilitat i confiança.

Per Mediàtic/Àmbit d’Estratègia i Comunicació – Gràfic: Anuari de la Comunicació 2018

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...