Periodisme mòbil: un catalitzador per a la transició digital

Potent, barat i creatiu, el telèfon intel·ligent s’ha convertit en una eina indispensable per als periodistes. periodisme mòbil -la pràctica de la producció de continguts per i amb els telèfons mòbils- ofereix molts avantatges. Permet als periodistes treballar d’una manera adaptable, independent i mantenir-se en contacte amb el seu públic. Certament, el sinuós camí a la transició digital ha ofert als mitjans de comunicació l’oportunitat de replantejar el seu propòsit, formats, estructura, model de negoci i la relació amb el seu públic. En el procés, han hagut de formular una resposta a canvis profunds en la forma en què consumim informació.

El telèfon intel·ligent ha jugat un paper clau en aquest realineament radical, tant com un dispositiu de consum de notícies i com una eina de producció. La producció de continguts per i amb els mòbils, amb l’ajuda de les plataformes socials, és un dels principals propòsits de periodisme mòbil. Mentre que l’adquisició dels coneixements i habilitats tècniques necessàries per al periodisme mòbil, periodistes també han de tornar a avaluar l’audiència i l’objectiu dels formats utilitzats. Aquests processos són vitals si volem aconseguir una transformació digital d’èxit.

Periodisme mòbil no només és un vehicle per a la transformació de les pràctiques de treball individuals, sinó que també pot actuar com un catalitzador perquè va portar a la sala de redacció en el seu conjunt a adoptar formes digitals de pensament.

Aquí hi ha algunes observacions sobre com l’adveniment del periodisme digital ha ajudat a portar a terme un nou tipus de periodista: un que manté a el dia amb les últimes pràctiques i està en contacte amb les necessitats de l’audiència. Aquests periodistes estan en condicions de desenvolupar la identitat d’un mitjà de comunicació mitjançant l’exploració de nous formats, mentre que a el mateix temps jugant el paper d’ambaixador.

La producció de continguts amb un telèfon intel·ligent exigeix un alt grau d’auto-motivació i enginy, les principals qualitats que necessita un periodista per tal de mantenir-se a el dia en el desenvolupament continu de convencions digitals, eines i formats.

Arribar a noves audiències.- En una època marcada per alts nivells de desconfiança dels mitjans de comunicació, els quals són acusats amb regularitat d’estar desconnectats de la societat, la immediatesa de les ofertes de mitjans socials una oportunitat per (re) connectar amb els usuaris d’Internet.

Els periodistes que són usuaris habituals de les xarxes socials estan ben posicionats per mantenir una estreta vigilància sobre les tendències actuals i noves pràctiques. Si s’allotja en sintonia amb el que està passant, els periodistes mòbils poden utilitzar la seva capacitat d’adaptar-se als nous mitjans d’endoll en un públic nou, arribar a ells al mateix nivell. Els periodistes mòbils tenen l’avantatge de tenir sempre la seva principal eina de treball a mà. També són experts en la producció de contingut “natiu” -que és el contingut dissenyat principalment amb vistes al qual s’accedeix a través de mòbil-. Això significa que la informació subministrada s’ajusta de forma natural en els hàbits de lectura dels usuaris.

La combinació d’un telèfon intel·ligent, un ecosistema d’aplicacions i xarxes socials ofereix un conjunt sense precedents d’eines que permet als periodistes explicar noves històries i avisar al seu públic d’una manera diferent. En lloc d’haver de triar entre una paleta limitada de formats predefinits, els periodistes tenen ara una àmplia gamma per triar i es poden combinar els més adequats per al propòsit: vídeo en viu, foto, so, imatge + text, etc.

Al cor de totes aquestes noves narratives, el telèfon intel·ligent és un laboratori formidable per entendre i participar en la revolució digital. Un laboratori mòbil, potent, creatiu i barat capaç de respondre als desafiaments constants plantejats per un món en constant canvi. És un actiu essencial per a les redaccions que han de conformar-se amb recursos limitats i per als periodistes que lluiten per trobar el seu lloc en les organitzacions la producció encara es limita en gran mesura als formats tradicionals. Ara bé, no cometi l’error d’escatimar en la inversió i no es limiti a reproduir els formats existents o copiar la competència. Tingui clar que la història ha de dictar el format.

Font:  Nicolas Becquet / European Journalism Observatory (El Butlletí de l’AMIC)

(Foto: UAB)

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *