25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Perquè els mitjans de comunicació no poden sobreviure si es manté el model actual

Business Insider Espanya ha celebrat el seu VI Smart Business Meeting. En aquesta ocasió, alguns dels periodistes i experts més destacats dels mitjans de comunicació a Espanya van debatre sobre els desafiaments a què s’enfronta la indústria. El conseller delegat d’Axel Springer Espanya, Manuel de el Camp, va moderar un debat en què van participar el conseller delegat d’Henneo, Carlos Nuñez; el director de  eldiario.es,  Ignacio Escolar; el director de National Geographic Espanya,  Ismael Nafría; la directora general d’Havas Media Group, Ester García Cosín; i el director financer de Upday, Mathias Sánchez.

Durant la trobada es van abordar qüestions com l’evolució dels models de negoci dels mitjans de comunicació cap al pagament per subscripció, la seva relació amb les plataformes de distribució, la transformació de la professió periodística i la necessitat que els mitjans es consolidin com marques amb credibilitat.

Els mitjans de comunicació estan immersos en una transformació inèdita en la qual lluiten per aconseguir finançament davant l’esgotament de el model publicitari per  la inflació de propostes digitals que competeixen pels mateixos anunciants, busquen vies de distribució més enllà de les xarxes socials i es plantegen si d’implantar murs de pagament i cobrar pels seus continguts digitals.

En aquest context, un dels assistents a l’Smart Business Meetings, Carlos Nuñez, va explicar per què, segons ell, les xifres mostren que el model de negoci actual dels mitjans de comunicació a Espanya no és sostenible. “Si mantenim aquesta tendència, és complicat des del punt de vista macroeconòmic que el sector sobrevisqui” , va afirmar Núñez després de ser preguntat si és sostenible el model de negoci actual dels grans mitjans de comunicació. “Tal com estem ara mateix estructurats a Espanya, no ho és”, va respondre.

El conseller delegat de Henneo,  anteriorment conegut com a grup Heraldo  i  propietari de conegudes capçaleres com  20 minutos , El  Heraldo de Aragón  o  La Informació,  entre d’altres , va recolzar el seu discurs en les següents xifres:

  • El sector dels mitjans ingressava uns 3.000 milions d’euros el 2007 , el seu any de màxima esplendor després de la crisi
  • Fa dos anys, ingressava entre 1.300 i 1.400 milions d’euros , és a dir, s’ha dividit els seus ingressos per més de la meitat
  • Avui dia hi ha, més jugadors en el sector, en lloc de menys, i ja no només els mitjans competeixen per la mateixa publicitat, sinó que han entrat actors externs

Com a solució, Nuñez va posar sobre la taula les següents claus: “Des del punt de vista dels ingressos, la sostenibilitat hauria d’estar igual que estava en l’any 2000. Llavors, el 56% dels ingressos venia aproximadament de la publicitat i, el 44%, de la venda d’exemplars”. Des del seu punt de vista, “hauríem d’intentar replicar en l’àmbit digital les mateixes xifres per tenir una rendibilitat adequada”, va dir el directiu, que va qüestionar el funcionament del model de subscripció.

“A Espanya ara mateix no hi ha un entorn, jo crec, que permeti tenir les dinàmiques o les palanques adequades per garantir un futur únicament basat en subscripcions i en la publicitat, un model de premsa com el que hi havia a 2000”, va justificar. Tot i que es va mostrar, en part, optimista: “Sí que hi ha solució”. Segons els seus càlculs, per mantenir aquest mix ideal pel qual un 56% dels ingressos dels mitjans, aproximadament, arriba per la publicitat i el 44% a través dels lectors, pensant només en la part digital dels mitjans, els diaris necessitarien ingressar 300 milions d’euros anuals per les subscripcions digitals. Així, prenent com a referència una quota anual de 100 euros (“que és una quota més o menys raonable”, va assenyalar), es necessitarien 3 milions de subscriptors anuals en el mercat.

Nuñez va destacar que els comptes “no surten” si es té en compte que els usuaris, a part de pels mitjans, paguen ja per l’accés als continguts de plataformes com HBO, Netflix o Disney+, que “sumen ja 6 milions de subscriptors” .

Estaran els usuaris disposats a pagar pels continguts digitals?.- Per la seva banda, el director de National Geographic Espanya i autor de el llibre La reinvenció de The New York Times, Ismael Nafría, va defensar que el públic espanyol sí pagarà pels continguts digitals. “Sincerament, crec que [l’usuari] està més preparat del que els mitjans ens pensem”, ha subratllat. I ha apuntat que, per aconseguir que pagui, serà necessari “que percebi que hi ha un valor clar darrere”.

“Crec que el cas de  The New York Times és perfecte per explicar-ho:  el que trobaràs a The  New York Times  no ho trobaràs enlloc més”,  ha destacat. El rotatiu nord-americà ja compta amb més de 5,25 milions de subscriptors.  Gairebé 3,5 milions són purament digitals. “És un producte d’una qualitat indiscutible, on el model de negoci cada vegada està més basat en els usuaris (per subscripció, membres…) … i és una tendència que ja no només segueix  The New York Times;  hi ha altres diaris en molts països on aquesta situació ja s’està produint”, va dir.

NOTA: Podeu ampliar la informació sobre el VI Smart Business Meeting escoltant i visionant el vídeo de la sessió en aquest enllaç.

Per Alba Asenjo / Business Insider España – infografia: toyoutome 

Font: El Butlletí de l’AMIC

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...