Pörsken: “Els diaris impresos han d’apostar per la informació de proximitat”

Resultat d'imatges de elpuntavui

El professor alemany Bernhard Pörksen, un dels més prestigiosos analistes de mitjans de comunicació europeus, a més de professor de periodisme i autor de més d’una vintena de llibres, alguns d’ells traduïts a l’espanyol, considera que els mitjans impresos són necessaris per poder sortir de la bombolla de filtre i trobar-se amb “notícies inesperades”.

En una entrevista al Reutlinger General-Anzeiger, el professor Pörksen indica que el mitjà imprès encara té un avantatge decisiu perquè “proporciona la sorpresa, la possibilitat de trobar-se amb alguna cosa que ni tan sols es buscava. El diari imprès és un paquet de continguts elaborats per periodistes, que es llança d’hora sobre les taules d’esmorzar. I en aquest paquet et trobes amb moltes històries que no interessen a tots, ja sigui en l’àmbit local, en els esports, en l’economia, en la política. Però en qualsevol cas et trobes amb alguna cosa que no esperaves. I així, t’ofereix diferents perspectives, diferents ambients, que estan interconnectats. Considero que en aquests moments això és existencialment necessari”.

Segons Pörsken, la situació que travessa la indústria dels mitjans és molt preocupant, perquè afecta els dos costats del negoci: Hi ha una crisi de model de negoci, de finançament dels diaris. I hi ha una crisi de confiança en parts de la societat. “Moltes persones ja no confien en els mitjans de comunicació, i els periodistes són atacats, amenaçats. Per tant, un pronòstic futur és difícil”.

Apostar per la informació de proximitat.- Pörsken, però, creu que la situació podria anar millorant, tot i que de manera molt lenta, i sabent que la batalla de la realitat no es guanyarà a la xarxa. I en aquesta evolució s’ha d’apostar per elements com la informació local, la informació de proximitat.  “Les notícies sobre tot el que envolta a una persona són un valor en si mateix, perquè som éssers propers, fascinats pel que ens envolta. En moments en què estem experimentant una creixent polarització, el diari regional i la premsa local són importants per mantenir la conversa sobre la ciutat.

En el cas del diari imprès, Pörsken sosté que cal que es concedeixin ajudes als mitjans, per exemple, pel que fa a les despeses d’enviament , i que han de buscar solucions perquè els joves puguin accedir a informació de qualitat, la qual costa diners fer, i no només a la gratuïta. “Els diaris són cars. Si voleu llegir diversos diaris, hi ha sumes que els joves no poden pagar”. El professor considera que és important emfatitzar el valor del periodisme per a la societat i la convivència democràtica i que aquest és un camí important cap a l’alfabetització mediàtica. “Necessitem un periodisme que s’obri, que parli a l’audiència a l’alçada dels ulls, busqui el diàleg, feu que les regles de joc siguin transparents per a la seva pròpia indústria”.

Font: Laboratorio de Periodismo / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *