06/08/2020 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Pörsken: “Els diaris impresos han d’apostar per la informació de proximitat”

Resultat d'imatges de elpuntavui

El professor alemany Bernhard Pörksen, un dels més prestigiosos analistes de mitjans de comunicació europeus, a més de professor de periodisme i autor de més d’una vintena de llibres, alguns d’ells traduïts a l’espanyol, considera que els mitjans impresos són necessaris per poder sortir de la bombolla de filtre i trobar-se amb “notícies inesperades”.

En una entrevista al Reutlinger General-Anzeiger, el professor Pörksen indica que el mitjà imprès encara té un avantatge decisiu perquè “proporciona la sorpresa, la possibilitat de trobar-se amb alguna cosa que ni tan sols es buscava. El diari imprès és un paquet de continguts elaborats per periodistes, que es llança d’hora sobre les taules d’esmorzar. I en aquest paquet et trobes amb moltes històries que no interessen a tots, ja sigui en l’àmbit local, en els esports, en l’economia, en la política. Però en qualsevol cas et trobes amb alguna cosa que no esperaves. I així, t’ofereix diferents perspectives, diferents ambients, que estan interconnectats. Considero que en aquests moments això és existencialment necessari”.

Segons Pörsken, la situació que travessa la indústria dels mitjans és molt preocupant, perquè afecta els dos costats del negoci: Hi ha una crisi de model de negoci, de finançament dels diaris. I hi ha una crisi de confiança en parts de la societat. “Moltes persones ja no confien en els mitjans de comunicació, i els periodistes són atacats, amenaçats. Per tant, un pronòstic futur és difícil”.

Apostar per la informació de proximitat.- Pörsken, però, creu que la situació podria anar millorant, tot i que de manera molt lenta, i sabent que la batalla de la realitat no es guanyarà a la xarxa. I en aquesta evolució s’ha d’apostar per elements com la informació local, la informació de proximitat.  “Les notícies sobre tot el que envolta a una persona són un valor en si mateix, perquè som éssers propers, fascinats pel que ens envolta. En moments en què estem experimentant una creixent polarització, el diari regional i la premsa local són importants per mantenir la conversa sobre la ciutat.

En el cas del diari imprès, Pörsken sosté que cal que es concedeixin ajudes als mitjans, per exemple, pel que fa a les despeses d’enviament , i que han de buscar solucions perquè els joves puguin accedir a informació de qualitat, la qual costa diners fer, i no només a la gratuïta. “Els diaris són cars. Si voleu llegir diversos diaris, hi ha sumes que els joves no poden pagar”. El professor considera que és important emfatitzar el valor del periodisme per a la societat i la convivència democràtica i que aquest és un camí important cap a l’alfabetització mediàtica. “Necessitem un periodisme que s’obri, que parli a l’audiència a l’alçada dels ulls, busqui el diàleg, feu que les regles de joc siguin transparents per a la seva pròpia indústria”.

Font: Laboratorio de Periodismo / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...