30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Primer EGM de 2020, coincident amb el confinament: augmenta la influència dels diaris autonòmics

L’Associació per a la recerca de mitjans (AIMC) ha publicat dades de la primera onada de la 2020 EGM, l’informe que resumeix l’estudi dels mitjans de comunicació general i proporcionar una visió general del públic dels mitjans de comunicació, és a dir difon l’audiència de cada mitjà resultant d’una enquesta a nivell estatal. Aquest EGM és una cosa especial a l’analitzar el consum mediàtic d’una part de l’any en què els espanyols es limiten a les seves llars a causa de l’estat de l’alarma després del coronavirus. Una situació que revalida el lideratge de la televisió amb les millors dades de la història d’aquest mitjà.

També cal assenyalar que la situació excepcional ha provocat la suspensió del treball de camp per a la segona onada de l’any EGM. Així, per 2020 no hi haurà dades de consum de mitjans de comunicació per a aquesta segona part de l’any.

Els mitjans de comunicació de gamma alta a Espanya

El mitjà amb més penetració a Espanya continua sent la televisió. La seva posició de lideratge també s’ha enfortit amb un 9 décimes d’augment sobre la tercera onada de 2019. La seva penetració és del 85,9%, per sobre de l’anterior 85%.

Exterior roman en segona posició, un lloc que va recuperar en la primera onada de 2019. I el seu nivell de penetració disminueix del 82,2% al 81,8%. Internet continua creixent i roman en el tercer lloc del rànquing de mitjans amb una penetració del 81,1%.

Mitjans impresos

Pel que es refereix a les dades dels mitjans impresos, l’EGM distingeix entre diaris, suplements i revistes. Astúries supera el rànquing de comunitats amb la major penetració del mitjà amb un 39%, seguida de Navarra amb el 36% i Galícia amb un 34%. El pol oposat és presentat per Castilla-la Mancha, amb un 12%; Comunitat Valenciana, Extremadura i Madrid, amb un 16%. Múrcia, Andalusia, les Illes Canàries i Catalunya també registren penetracions per sota de la mitjana nacional.

Els diaris autonòmics (dits també regionals) sobresurten per la seva importància en les seves àrees d’influència. De les 17 comunitats autònomes, en 12 d’elles el diari líder és un diari regional. El Top 3 està representat per La Vanguardia, de Catalunya (en el cinquè lloc del rànquing espanyol), que arriba a poc més de mig milió de lectors diaris (-3,8% respecte al mateix període de 2019). El segueixen La Voz de Galicia, amb 492.000 lectors i una pèrdua del 5,4%. El tercer lloc en el rànquing és El Correo, que arriba diàriament a 301.000 persones i perd el 4,4% dels lectors en comparació amb el primer acumulat en 2019.

En el rànquing de la majoria de les capçaleres diàries de lectura no trobem cap canvi de l’onada anterior en el Top 3. Els més llegits encara són Marca, El País i AS, en aquest ordre. Amb les dades, però, totes elles lleugerament per sota de l’onada anterior.

Mundo Deportivo ocupa el vuitè, amb 367.000 lectors; El Periódico, novè, amb una audiència de 362.000 lectors; Sport, desè, amb 324.000; en el lloc 29, El Punt Avui, amb 108.000 lectors, i en el 32è el diari Ara, amb 98.000 lectors. El diari gratuït 20 Minutos obté 572.000 lectors (el que equival a ser el cinquè diari més llegit de l’Estat)

En el rànquing de la revista, l’EGM també diferencia d’acord a la seva periodicitat entre setmanal i mensual. Les revistes setmanals més llegides a Espanya en el primer trimestre de 2020 han estat Pronto, Hola i Lecturas. Juntes arriben a un total de 4.960.000 lectors, una lleugera disminució dels 5.149.000.000 de l’onada anterior.

Les revistes mensuals més llegides són National Geographic (que té el primer EGM Plus), Muy Interesante (que també es repeteix en segon lloc amb 214.000 lectors diferència) i Vogue (que s’eleva des del quart fins al tercer i supera el Saber Vivir amb un total de 765.000 lectors).

Ràdio

També hi ha moltes sorpreses en el rànquing de mitjans de comunicació generalistes en comparació amb l’EGM anterior. La cadena Ser, Cope i Onda Cero continuen sent les estacions més escoltades d’Espanya. Augmenta lleugerament l’audiència de Ser, de 3.895.000 oients a 3.899.000.000; cau lleugerament sobre la Cope (de 2.960.000 a 2.942 avui); i puja Onda Cero (de 1.636.000.000 a 1.667). El cinquè lloc de tot l’Estat és per a RAC1, de Catalunya, amb 837.000 oients, seguida per Catalunya Ràdio, amb 645.000 oientes i per esRàdio, amb 522.000. De la resta d’emisores cap supera els 250.000 oients.

La ràdio generalista és escoltada a Espanya per 11.381 milions  d’oients enfront dels 13.519 que té ràdio temàtica. Pel que fa a ràdios musicals, els primers llocs continuen sent Los 40, Cadena Dial i cadena 100, en aquest ordre.

Televisió

Com diem al començament, la televisió segueix sent el mitjà de comunicació més penetrant a Espanya. En aquesta ocasió, a més, es trenquen rècords de públic a causa del confinament decretat com a resultat del coronavirus. En aquesta onada de l’EGM, aquesta posició de lideratge es veu reforçada per una pujada de 9 dècimes.

Analitzant les dades per cadenes, ens trobem que el rànquing segueix sent el mateix comparat amb l’onada anterior. Està encapçalada per Antena 3, amb el 15,5% del share, seguida de La1 de TVE i la Sexta, un rànquing idèntic al de les últimes onades de l’Estudi General de Mitjans. De tota manera, l’EGM no mostra dades de totes les xarxes de televisió. No hi ha possibilitat de comparar la penetració de l’audiència dels canals del grup Mediaset (incloent Telecinco i Cuatro) amb els d’Atresmedia. D’aquest manera, TV3 pot ocupar el quart lloc de l’Estat, amb 2,6 milions d’audiència.

Quant al temps transcorregut davant del televisor, l’EGM indica que els espectadors a Espanya passen 206 minuts al dia veient la televisió, un minut menys que en l’onada anterior.

Pel·lícules

El cinema torna a ser el mitjà de penetració més baix de l’Estat. A més, aquesta vegada empitjora les seves dades en comparació amb l’onada anterior: cau del 5% al 3,7%. Concretament, parlem que el 49,4% dels enquestats reconeixen no tenir el costum d’anar a les sales de projecció. Només l’1,2% diuen que van al cinema almenys un cop a la setmana i el 18,2% diuen que van menys de 5 vegades a l’any.

Exterior

L’exterior ha estat un dels mitjans que ha caigut en aquesta onada en comparació amb l’anterior, malgrat el creixement de GMEs anteriors. Passa de 82,2% de penetració a 81,8%, continuant de tota manera en segona posició. Un total de 33.173.000.000 persones han vist publicitat a Exterior en l’última setmana, segons dades de l’EGM.

Internet

Finalment, Internet millora les teves dades de penetració a Espanya arribant al 81,1%. Els llocs amb les visites més singulars a Espanya són avui YouTube, Facebook i El País, igual que en l’onada anterior. La Vanguardia ocupa el sisè lloc, amb 3.365.000 lectors; el novè és per a El Periódico, amb 1.800.000 lectors, i el 13 i 14 lloc són per a Mundo Deportivo (1.414.000) i Sport (1.112.000).

Font: EGM – Infografia: Reason Why

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...