25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Quantitat o qualitat, en la informació?

Sorgeix en el panorama periodístic dues vessants a l’hora de produir contingut: la que prima la qualitat i ofereix als el lector informació més elaborada, o la que creu que és preferible aprofitar tots els seus recursos per oferir el major nombre de peces possible. Les dues corrents hi són a Espanya i es reflecteixen en les diferents capçaleres de l’Estat.

Amb l’arribada dels murs de pagament i el contingut Premium els mitjans de comunicació poden prémer perfectament els gustos i preferències dels seus lectors. Aquest model ens condueix a una personificació del contingut, una adaptació de les notícies als lectors. Cada persona s’interessa per la informació que li és més propera, ja sigui per localització, sector empresarial, creences, estil de vida, etc.

Està clar que gràcies a aquesta especialització els diaris arriben a un públic més concret, no tan generalista. I està clar també que, si el ciutadà paga per una informació, el que busca és un contingut amb més detall, profunditat, més punts de vista, més desenvolupament i més elaboració. No obstant això, la majoria de les redaccions compten amb el mateix nombre de periodistes de manera que el treball ha de fraccionar-se. Si el professional que fa una informació ha de elaborar-amb més profunditat, aquest temps ha de restar a una altra tasca.

Amb aquesta mentalitat, alguns diaris han decidit primar la qualitat enfront de la quantitat. Exemple d’això és The Guardian, que va reduir la seva producció de notícies un terç durant l’any passat, o Le Monde, que durant els dos últims anys ha rebaixat fins a un 25% la quantitat de notícies elaborades, o The Times, que va disminuir un 15% les seves històries de Home News el 2019.

El seu esforç i recursos es concentren en fer notícies demandades pels seus lectors amb molt més desenvolupament. En aquesta mateixa línia es troben diaris espanyols de la talla d’El Mundo, El Espanyol o El País. En el cas d’El Mundo, el seu subdirector i responsable web, Vicente Ruiz, explica que si no s’augmenta la plantilla, però s’eleva el nombre de notícies de temes propis i de qualitat, “has de sacrificar alguna cosa”. Com a conseqüència, la capçalera ha decidit suprimir l’edició de teletips per aprofitar aquest temps en elaborar peces que tinguin un valor afegit per als lectors.

Sota aquesta mateixa línia de treball, El País, que té decidit el seu contingut Premium (però aturat per la COVID19), té molt clar que l’objectiu d’aquesta “comercialització” del seu mur és un augment en la qualitat dels seus continguts. Borja Echevarría, director adjunt, assegura que per a ell “l’important és la qualitat, dedicar-li més temps i finor al que fem”. Així que també ells “indefectiblement” publicaran menys quantitat de notícies.

De la mateixa manera, El Espanyol aposta fermament perquè el subscriptor obtingui més qualitat en el que llegeix. Si és el cas, abasta també el fenomen de captació de trànsit a les redaccions. El seu director d’Estratègia i Negoci, Daniel Muñoz, està convençut que “cada vegada té més importància fer pocs continguts amb gran abast que molts amb poc”.

No obstant això, hi ha altres diaris que segueixen apostant per la diversitat. Creuen que, com més quantitat de continguts ofereixin, més gran serà el nombre de seguidors que obtinguin. En aquest vessant trobem a capçaleres com La Vanguardia o ABC, que generen al voltant de 400 peces diàries. Una quantitat que els ajuda a obtenir més trànsit web a causa de les recerques.

En paraules de Pau Rodríguez, director de Màrqueting de La Vanguardia, el seu propòsit no és altre que el de “millorar el producte perquè agradi més als lectors i Google premiï per això”. Per al diari l’important és optimitzar el treball, treure el màxim rendiment i, al seu torn, cobrir les necessitats dels lectors. Oberta queda la controvèrsia i només el temps dirà quina d’aquestes vessants, quantitat Vs qualitat és la més demanda pels lectors.

Font: WAN-IFRA –  Infografia: Sky News

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...