30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Segons un estudi de la UPF, els periodistes científics alerten de l’amenaça de les pseudociències en els mitjans

Aquest mes es publica en l’edició impresa de la revista Public Understanding of Science una investigació realitzada pel departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (OCC). La conclusió és que la majoria dels professionals especialitzats rebutgen aquestes pràctiques, que consideren fraudulentes. L’estudi de la Pompeu Fabra ha entrevistat a 49 professionals.

Segons comenta Felipe Alonso, coautor del treball i sotsdirector de l’Observatori de la Comunicació Científica (OCC) de la UPF, “ens referim a pseudociencia com al conjunt de pràctiques, mètodes, productes i teories que, sense mostrar evidències ni seguir cap mètode científic, intenten aconseguir un estatus científic per treure benefici”.

Els autors defineixen la pseudocientífica com certes pràctiques que estan ben presents a la nostra societat i que abasten múltiples manifestacions reconegudes en el treball, “guaridors, homeopatia, dietes miraculoses, astrologia, ocultisme, endevins, tarot”.

Atès que a l’Estat espanyol ha crescut la preocupació per aquest tema en els últims anys, l’objectiu del treball ha estat avaluar com opera la pseudociència en la pràctica periodística en els mitjans espanyols, de manera que els investigadors han entrevistat i han recollit dades a través de qüestionaris específics elaborats al respecte d’un total de 49 professionals del periodisme científic espanyol.

Fals coneixement

Els resultats de l’estudi revelen que els professionals de la comunicació científica més sensibilitzats contra aquestes pràctiques alerten de l’amenaça de la proliferació de la pseudociència en els mitjans de comunicació al nostre país. Una presència en augment deguda, molt possiblement, a la manca de polítiques editorials al voltant d’aquest tema, alhora motivada per una manca de formació científica dels editors i gerents dels mitjans de comunicació.

En aquest sentit, els periodistes demanen una actitud més proactiva els mitjans i fan una crida d’atenció en els centres educatius (universitats, escoles primària i secundària) i els governs, a través del poder legislatiu.

Com els seus autors han manifestat, “la pseudociència és aquell fals coneixement que procura passar com a ciència”, i afegeixen, “és un assumpte controvertit i complex que potencialment representa un risc per a la societat”.

El treball ha estat dirigit per Sergi Cortiñas, director de l’Observatori de la Comunicació Científica (OCC), juntament amb altres membres del Grup de Recerca en Comunicació Científica (GRECC) del Departament de Comunicació de la UPF.

Es pot accedir a la revista Public Understanding of Science,  clicant en aquest link: http://m.pus.sagepub.com/content/24/4/450?etoc

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...