28/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Ull! Portes un espia amagat a la butxaca

KidGuard és una aplicació mòbil que es promociona a si mateixa com una eina per a monitoritzar als nens. No obstant això, també ha promogut el seu mecanisme de vigilància per a altres propòsits i té publicacions de bloc amb títols com “Com llegir missatges esborrats del telèfon de la teva amant”. Una aplicació similar, MSPY, ofereix consells a una dona per monitoritzar en secret al seu marit. Hi ha una altra més, Spyzie, els anuncis surten a Google amb els resultats de les recerques de termes com “descobreix núvia infidel iPhone”.

Així com en els últims anys s’han multiplicat les eines digitals que recapten informació dels telèfons per a monitoritzar als nens, els amics o els telèfons perduts, ha passat el mateix amb les opcions per a la gent que abusa de la tecnologia amb l’objectiu de rastrejar a altres persones sense el seu consentiment.

Més de dues-centes aplicacions i serveis ofereixen una varietat d’opcions als assetjadors potencials, des del rastreig bàsic d’ubicació fins a la recopilació de missatges de text i fins i tot l’enregistrament de vídeo en secret, d’acord amb un nou estudi acadèmic. Una vintena de serveis es van promoure com a eines de vigilància per espiar parelles, segons investigadors i informació de The New York Times. La majoria dels serveis espia necessita accés als telèfons de les víctimes o conèixer les seves contrasenyes, els dos requisits són informació comunament compartida en les relacions domèstiques.

Als Estats Units, monitoritzar a les parelles o als cònjuges per mitjà d’una eina digital pot considerar-se assetjament il·legal, intervenció telefònica o atac informàtic. No obstant això, les lleis i el compliment de les mateixes han tingut problemes per seguir el pas als canvis tecnològics, tot i que l’assetjament és una de les principals senyals d’advertència en els intents d’homicidi en casos de violència domèstica.

Les estadístiques sobre l’assetjament electrònic són difícils de trobar perquè potser les víctimes no saben que les observen o potser no ho denuncien. Fins i tot si creguessin que les esta monitoritzant, el programari ocult pot dificultar la confirmació de la seva presència.

No obstant això, les filtracions d’informació que van patir dues empreses de vigilància l’any passat -les quals van revelar comptes de més de 100.000 usuaris, d’acord amb Motherboard, un lloc especialitzat en tecnologia- donen una idea de l’escala. L’empresa de l’aplicació de monitorització MSPY va comentar al The New York Times que en el primer trimestre d’aquest any havia venut més de 27.000 subscripcions a usuaris en Estats Units.

Una oportunitat per cometre abusos.- Aquest tipus de rastreig pot violar lleis relacionades amb l’assetjament. Espiar les comunicacions pot violar l’estatuts d’intervenció telefònica o delictes informàtics. A més, la venda intencional d’eines per realitzar intervencions telefòniques de forma il·legal és un delicte federal als Estats Units i molts llocs. No obstant això, no és il·legal vendre o utilitzar una aplicació per a monitoritzar als teus fills o al teu telèfon. I pot ser complicat saber si la persona que és vigilada ha donat el seu consentiment, perquè els abusadors solen obligar les víctimes a utilitzar aquestes aplicacions.

L’ambigüitat tècnica i legal ha creat un entorn en el qual les eines es promouen tant per a usos legals com il·legals, sense una repercussió aparent. “En definitiva, hi ha fabricants d’aplicacions que són còmplices, doncs busquen a aquests clients i promocionen aquest ús”, va comentar Periwinkle Doerfler, una estudiant de doctorat a la Universitat de Nova York (NYU) i una de les autores de l’estudi sobre les aplicacions. “Passen relativament desapercebuts en aquest tema, però ho segueixen fent”.

A YouTube, hi ha desenes de vídeos que ofereixen tutorials de com utilitzar diverses aplicacions que serveixen per atrapar amants infidels. Sovint, els vídeos enllacen amb els llocs dels fabricants d’aplicacions per mitjà d’un codi especial que garanteix una part de la venda al patrocinador, un tipus d’acord conegut com “màrqueting d’afiliació”.

Diferents telèfons, diferents habilitats.- La proliferació d’aquest tipus d’aplicacions de rastreig genera qüestionaments sobre el paper que tenen els negocis com Google i Apple en la supervisió dels seus serveis. Des de fa temps, les dues empreses manegen diferents estratègies per regular les aplicacions.

Apple dificulta que els usuaris d’iPhone descarreguin aplicacions fora de l’App Store de l’empresa i té moltes restriccions respecte del que poden fer les aplicacions a la seva botiga. Google va reforçar diverses polítiques “per a restringir encara més la promoció i la distribució” de les aplicacions de vigilància, va comentar una representant de l’empresa i va treure moltes aplicacions espia i rastrejadores i va bloquejar la publicitat relacionada amb l’espionatge a cònjuges i parelles romàntiques dels resultats de les cerques. YouTube, propietat de Google, va baixar alguns vídeos que tractaven sobre serveis espia, encara que l’empresa va determinar que hi havia altres que no violaven les seves polítiques ja que els serveis podien usar-se amb consentiment.

Els defensors de les víctimes van esmentar que s’havien adonat que els fabricants de les eines de vigilància han canviat les seves tàctiques: a vegades han mogut els servidors a l’estranger o han tret dels seus llocs web el llenguatge explícit sobre l’espionatge a cònjuges. “Quant aquestes empreses van escoltar el rumor que no havien de fer això, tan sols van canviar la seva estratègia de màrqueting”, va assenyalar Olsen.

Per Jennifer Valentino-Devries / New York Times – El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...