27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Un expert de la UE proposa més periodisme en les eleccions, davant les notícies falses

El francès Christophe Leclercq, fundador de la plataforma EurActiv i membre d’un grup europeu sobre falsa informació, va dir recentment a Brasília que un dels antídots per a les anomenades “fake news” és que “hi hagi més i millor” periodisme. Leclercq va participar en un seminari organitzat per autoritats del Brasil i la Unió Europea (UE), en el qual es van analitzar alternatives per combatre la desinformació i la propagació de notícies falses de cara a la campanya per a les eleccions presidencials que se celebraran al país en octubre pròxim.

Segons l’expert francès, “tots entenem que les ‘mentida news’ són un problema”, però al mateix temps “molts creuen que la justícia no és qui decideix què és veritat”. En aquest marc, ha assenyalat que el combat a la desinformació sempre ha d’evitar arribar a l’extrem de la censura. Leclercq va considerar que una de les claus és millorar la “capacitat d’identificar el que és fals”, tant entre els lectors com entre els mateixos professionals dels mitjans de comunicació i de les més diverses plataformes digitals.

“Necessitem una nova educació mediàtica”, va dir, encara que va admetre que el seu impacte “vindrà més tard”, pel que va recomanar que, en el curt i mitjà termini, hi hagi un millor “entrenament” que inclogui tant als periodistes com als propis “líders” dels mitjans. Segons Leclercq, actualment el “quart pilar” de la democràcia que representa la premsa, “està sent perjudicat per un cinquè pilar”, encarnat per plataformes digitals i xarxes socials, els àmbits encara no han estat degudament regulats. “Les xarxes socials són com un adolescent que encara ha de provar el seu valor”, que és “indubtable”, però també són víctimes dels que les utilitzen per sembrar informació falsa, va dir.

En aquest sentit, considera que els millors aliats són les pròpies plataformes digitals i les diverses xarxes socials, que al cap i a la fi “són empreses comercials, mogudes per anunciants, i no volen veure associades a notícies falses”. Leclercq va subratllar que són “empreses capitalistes, molt sensibles”, i que si “perden la confiança del públic perden diners”, pel que són proclius a arribar a acords, com alguns que es negocien en el marc de la UE, per sumar-se al combat a les “fake news” i donar-li més transparència i credibilitat als seus continguts.

Més enllà d’això, va suggerir que es dissenyi una “nova estratègia d’educació” digital, però també una altra centrada en el propi sector mediàtic, que contempli la revolució que ha suposat la irrupció de la internet i les xarxes socials.

“Esperem que en els propers anys, almenys en l’espai de la Unió Europea, es defineixi una estratègia per al sector mediàtic. Es va fer en el seu moment amb la metal·lúrgia i altres àrees, i ara es fa cada vegada més necessari que es faci amb els mitjans”, va declarar.

Font: EFE / Mediàtic/Àmbit d’Estratègia i Comunicació – Gràfic: CCMA

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...